Jeg er fysioterapeut og personlig trener, og har i mer enn 15 år jobbet heltid for å få folk til å prestere maksimalt ut i fra sine forutsetninger. I tillegg er jeg ivrig jeger og ønsker å dele et treningsprogram som jeg har anbefalt andre som deler denne interessen, og ønsker å bedre formen opp mot sesongen.

Skrevet av: Øystein Jensen

Programmet er spesielt tilpasset de som ikke trener stort i utgangspunktet. Dersom du er av de som får gjennomført 2-3 gode styrke- og utholdenhetsøkter i uka så fortsett med det.

Husk; selv små tiltak funker!

Det man må gi litt tid er følgende:

– Utholdenhet for lengre turer
– Evne til å kvitte seg med melkesyre i motbakkene
– Styrke til å bære sekk og våpen.

Jeg anbefaler å fokusere styrketreningen primært til bein, skuldre, biceps og rygg.

  • – Bein til å bære deg gjennom terrenget.
  • – Skuldre til å bære sekk med letthet.
  • – Biceps for å holde hagla klar over lengre perioder.
  • – Rygg for å holde seg smertefri og oppreist gjennom lange dager.
  • Tren to ganger pr uke, men helst tre.
  • Økt 1:
  • – Knebøy (med hagla knekt over nakken) – 25 repetisjoner x 4 serier.
  • – Rygghev – 25 repetisjoner x 4 serier.
  • – Skulderpress (press hagla fra brystet og helt opp over hodet) – 25 x 4 serier.
  • – Bicepscurl (hold hagla i kolbe og løp, strekk armene helt ned og bøy helt opp til brystet) – 25 x 4 serier.

Forsering av bratt motbakke ved løp eller gange. 100 meter x 5-10 (serier avhenger av utholdenheten pr idag.

Øk antall serier med 1 hver 14. dag.

Økt 2:
Langtur med oppakning/sekk (alt fra 45 minutter +++)
Finn en naturlig kuppert tur og last sekken med en utfordrende, men overkommelig motstand.
Øk vekten i sekken med 2-5 kg pr uke.

Økt 3.
Som økt 1.
Dersom du gjennomfører dette så vil du raskt kjenne deg lettere under jakta og dermed kunne fokusere på grunnen til at du er der ute – ikke på hvor tungt det er.

Skitt jakt!!!

ANBEFALT FOR DEG

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.